karolinacec

Landet

Vaknade tolv och sprang barfota ut i gräset och hoppade studsmatta i solen. Gräset var blött men jag sprang så fort att det inte kändes. Igår satt jag i en Maserati Quattroforte som luktade träbåt, fikade med fina personer och spenderade resten av dygnats vakna timmar med att skriva en uppsats. Halvvakna timmar spenderades framför Gone Girl som fortfarande ger mig rysningar, så obehaglig men så välgjord. Nu ska jag göra en sista kraftansträngning med uppsatsen och sedan njuta av helgen som återstår.

Les Printemps sont venu

Förutom att frenetiskt skriva rapporter om transnationella aktörer i internationella organisationer och läsa vetenskapliga artiklar om politiska teorier så går jag mer än ofta omkring med ett flin och blundar mot solen. Äntligen är vårjäveln här.

Lovisa Burfitt

Detta på min vägg och jag är lycklig föralltid. Eller tills jag hittar ny obsession.

Liselott Watkins och Granit

Det ska mycket till innan jag pröjsar mer än 200 spänn för en pappersbox, men faan den var fin. Har för övrigt samlat lådor så länge jag kan minnas, kanske kan rota fram nåt och rita lite på den. Cravear klädstången i kopparfärg också, så fajn.

Paris Represent

Inför utbytet förre året fick vi en finfin presentation från eleverna ett år över oss, i förberedande syfte, och nu fick Joel den briljanda idéen att göra samma sak för de året under oss inför deras utbyte. Så vi organiserade ett event och bokade den största salen på hela SU. Det var inte en strategisk tanke att fylla en hall för 500 per med 65 personer, utan valet stod mellan den eller en restaurang för 15.000 kr. Men det blev prima, jag och Alex sålde in Paris med champagne, shopping, arkitektur och fashion week, och tror vi även fick in en del studiedetaljer nånstans också. Kollar tillbaka på dessa bilder med ett leende.

S T O C K H O L M

Stockholm är inte så dumt ändå.

C

Buvette

Frukost, Brunch, middag, drinkar... Gå till Buvette. Metron till Pigalle, sedan ligger denna lilla pärla bara ett stenkast bort. 28 Rue Henry Monnier.

Louvre, Arc, Invalides, Orsay

Passade på att studera Paris små historiska underverk under veckorna utan skola, så oerhört fascinerande. Har nu sett Napoleons grav, Mona Lisa, Eiffeltornet från Triumfbågen på natten, LaFayettes julskyltning, Vincent Van Gogh's självporträtt och några historiska badkar. En mycket givande vecka må jag säga.

Denna bild är helt fantastisk, taket inuti lyxgallerian LaFayette. Det ska tydligen föreställa en uppochnervänd julgran... Men otroligt vackert var det.

A M S T E R D A M

För er som inte åkt med på en resa planerad av fransmän så vill jag i upplysande syfte belysa några mindre detaljer som kan vara bra ha koll på i förhand. Ska du åka med en buss som är planerad att lämna stationen 13.30 sharp och har tenta innan och glömt ta med dig ID så behöver du inte stress och springa hem och tillbaka för att bada i svett hela resan, bussen kommer nämligen att gå 14.30. Så du har en hel timme extra på dig enligt den lagstadgade franska tidsoptimismen. Är chauffören en fransk äldre herre som gillar att röka kan du räkna med en bensinmackpaus varannan timme, på ca 20 min vardera. Gillar han däremot att leka formel1förare kan du dock vara lugn, dessa pauser kommer snabbt att tas igen av diverse omkörningar. Omkörningar, buss, formel1, motorväg... Lets take a few minutes to appreciate hur detta såg ut för samtliga bilister.

Hur som, efter ca 8 timmars skakig bussresa kom vi fram till ett svinkallt Amsterdam. Jag som ett lysande snille och tog med mig min varma jacka frös inte en sekund. Fel, jag hade med mig en höstkappa utan foder och kunde inte fokusera en minut på något annat än istapparna som hängde från knäna. Det var trevligt dock, vi bodde på ett hostel känt för sina vägglöss och sin slogan "like us on facebook and we migh clean your room", och "Now, even less service". Perfekt för utbytesstudenter utan budget och känsla för decency.

Första kvällen var inte helt händelselös dock, vi styrde upp bussreselooken och fick till någon form av snygghet, trippade ut på gatorna och började jaga efter klubbliknande platser. Jag som absolut inte ville gå till en coffeshop (ingen förklaring behövs där antar jag, de säljer kaffe, eller hur?), styrde kosan mot en bar. Vi hamnar ett gäng svenskar, italienare, spanjorer och koreaner på en inhemsk holländsk bar liknande Golden Hits på crack. Bartendern var en mycket glad äldre herre spelandes nederländsk dansbandsmusik till knallröda och rosa strålkastare som lyste i takt med diskobollar och kristallkronor (?). Folk var i åldrarna 20-70, och dansade jenkastil utan det minsta bekymmer för morgondagen. Helt apatiska och kroniskt skadade lämnade vi baren en drink senare och hamnade på en bar med någon form av ungdomsanpassad musik. Två killar kom fram och berömde mig för mina "vackra ögon", och en tredje för mitt hår. En annan stannade mig på gatan och utbrast "Ah you're beautiful!" varpå han snodde mitt nummer och försvann ut i natten. Oerhört romantisk resa.

Parisienne

Har sökt land och rike för att hitta den perfekta spetsbehån, och när jag igår för 5e gången gick igenom H&Ms (annars värdelösa) butik i 4e Temps La Defense så hittade jag en ooomåttlig snygg jävel längst in under 20 olika bodies. Tro mig, skam den som ger sig. Nu är jag jättenöjd för fyndade dessutom en hatt förra veckan, och ett par stövlar i förrgår.

Baby it's cold outside

Kärlek till gårdagen. Blev räddad från plugg med en supertrevlig middag och ännu trevligare sällskap i form av Alice, Amelie och Alex, och kallskuret med rödvin. Sedan tog vi våra blonda och röda kalufser ut i natten för att erövra Miss Kô på Champs Élysées och klubben L'Arc bredvid Triumfbågen. Magisk kväll, drinkarna var så goda och verkligen skön stämning. Jag älskar att det är omöjligt att komma in på klubbarna i Paris som är riktigt bra, men kommer man in så är inträdet nästan alltid gratis. Såå värt, yez. Dessutom är det snarare regel än undantag att hamna i vipen som svensk tjej här haha...

Paris deluxe

Då var det kallt och jävligt i Paris. Men jag hänger inte läpp för det, höstkläder är det bästa jag vet. Står ut med kylan men kan tänka mig att avstå allt studerande jag har framför mig. Senaste tiden har all min energi gått till att plugga, äta, laga mat, städa och vara i skolan. Vilket liv. Ja och en elr annan dejt också kanske. Dejta är jättekul föresten, särskilt i Frankrike där alla är gentlemän. Tyvärr måste jag säga att mitt intresse inte är jättehögt för ytterligare träffar, så jag får återgå till mina studier istället. Blir nog bäst så. Som idag till exempel, en helt fantastiskt fin lördag som började med brandalarm och panik. Förutom en kort springrunda ner till gatan för att undvika eld har jag inte förflyttat mig från stolen vid mitt skrivbord mer än två gånger- en gång till garderoben för att hämta sockor, och en till kylen för att äta kakor. Har jag åstadkommit underverk och skrivit klart två rapporter på sammanlagt 20 sidor idag? Svar nej. Värdelöst. Nu måste jag diska.

Nog för att bilderna ser kalastrevliga ut, men de står för 10% av min tid här lol, resten spenderar jag framför datorn med ändlösa studier.

Le baron, ankor och en dejt

Kuriosa från helgen/veckan. Har spenderat tid med familjen, tagit med min lillebror ut på fest hos salsadansande sydamerikaner, ätit tårta och anka med två amerikaner, en libanes, två Alice och en Rebecca, druckit finvin i lyxhotellbar, träffat rysk modell och ackompangerande bror (som för övrigt var hemskt stilig), konverserat över en GT på Le Baron (kändistät bar/klubb nära Palais de Tokyo) och bokat resor till Stockholm och Amsterdam. All annan tid har omsorgsfullt lagts på TV-serier då jag är ledig och resolut avsäger mig plugg denna vecka. Imorgon kommer min kära vän till Paris och på kvällen har jag en bardejt. Ska bli tämligen intressant. Blev inbjuden på diverse trevliga klubbar och en mexikansk middag ikväll men efter trevligt häng med fransmän/amerikaner slutade min kväll lugnt hemma med bananpannkakor. Godnatt!

Bastille

Vi går in på en mörk restaurang med väggar i glas och tunga träbjälkar i taket, levande ljus och guldmönster. Det är ännu för tidigt för middag i den franska världen och därmed helt tomt, sånär på baren som lockat till sig några kuttrande par. Vi frågar en av de fem kyparna om det går bra att äta middag, men får ett nekande till svar då restaurangen tyvärr är fullbokad. Fullbokad, ja. De erbjuder oss dock att sitta i baren, men då familjen som inte varit samlad på tre månader gärna vill konversera med varandra och inte bartendern denna kväll, så vänder vi på klacken och lämnar den överbokade, tomma restaurangen. Efter att ha gått femtio meter cirka springer servitören dock ifatt oss på gatan och har plötsligt ett alldeles excellent bord tillgängligt för oss. Vilken tur, kvällen slutade lyckligt med brinnande drinkar och djupa samtal om svensk politik över italienska pizzor och dallrig pannacotta. Hela stället osade av stammisar och stämningen var lättsam, förutom hos paret bredvid där mannen ständigt lämnade sin dam i sökande efter nya flammor. Jag kom mitt i allt på att jag glömt betala hyran och började kallsvettas något fruktansvärt. Men det sa jag såklart inte till mamma och pappa... haha.

La Familia

I helgen kom min familj och hälsade på, och det var så mysigt att bara strosa omkring tillsammans på stan. Vi åt en massa massa god mat, fikade, kollade i butiker och bodde på bästa hotellet. Jag bad dem redan från början att kolla hotell i Marais och det var toppen att bo där, bara att gå runt hörnet så fanns en mysig bar eller restaurang att parka på. Och jag vart så imponerad av både mamma och pappas franskakunskaper, de var jätteduktiga på att konversera!